Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Sawubona Durban!

Publicerad 2013-03-02 17:40:34 i Sydafrika

Vilken resa det blev! Landvetter - Istanbul (Turkiet) - Johannesburg (Sydafrika) - Durban (Sydafrikas ostkust). Nar jag (Unni) och Rickard klev ut fran Durbans flygplats var det 25 grader varmt och ett latt duggregn foll medan en man sjong Bob Marleys "No Woman, No Cry" till ljudet av en knagglig synt. Vi bara tittade pa varandra och log. Afrika bara omslot oss och det kandes valkomnande. Det var helt otroligt. Lwazi hamtade upp oss och korde oss langs kusten men det var dimmigt sa vi sag inte sa mycket. Haftigt i vilket fall, rytmen har ar helt annorlunda mot hemma. Flygplatsanstallda skriker i ankomsthallen for att meddela sig med sina kollegor i andra anden och det ar trangt och mycket folk. Har forsokt charma lite katter som smyger runt i University of Kwazulu-Natal omr[det men de ar skygga och vander direkt. Har hort mig for och man kallar pa katter med ett kiss kiss kiss ljud har ocksa. De kanske inte forstar mig dialekt :) Det slar mig att det inte ar vara yttre attribut som sarskiljer mig och Rickard fran andra, det ar vart satt att rora oss och att tala till varandra. Rytmen ar fel, vi missforstar fast vi pratar med andra engelsksprakiga personer. Vi betonar orden annorlunda och snappar inte upp namn pa platser eller personer. Forsoker tanka pa var larare i Intercultural Communication och bara njuta av att vi ar sa bortkomna, men ibland kanns det jobbigt. Nu sitter vi i en datorsal pa universitetet och njuter av all internetuppkoppling! Tyvarr tog jag inte med min sladd till telefonen sa det blir inga bilder. Men vi har gott om dem redan! Idag vacktes vi av Nokthula ganska tidigt for att aka ner (vi bor hogt upp ovanfor staden med fantastisk utsikt) till uShaka Marine World (uShaka betyder haj) som ar en park med ett gammal skeppsvrak ombyggt till akvarium. Det roligaste pa hela utflykten var nar det var delfinshow och de hoppar och "dansar" till Gagnam Style. Hur sjukt ar inte det? For er som missat Gagnam Style sa ar det en koreansk poplat och jag rekommenderar er att kolla upp den pa YouTube! Klart sevard. For att komma ner till stan fick vi ta tva olika "taxis" som ar en minibus som stannar lite dar man tycker det passar. De skriker ut slutdestinationen under farden och om en person pa gatan vinkar till stannar man, plockar upp och drar sedan vidare. Jag var forst livradd men efter ett par resor ser jag det som en unik chans att se Durban fran invanarnas plats. Det kostar ca R5 att aka en stracka, mindre an 5 SEK. Prisvart! Om man vet vart man ska och vet vad man ska saga nar man ska av, annars blir det svart! Vi ville forst ta oss tillbaka pa egen hand, men efter ditresan forstod vi att vi aldrig skulle komma tillbaka till Univeristet sjalva. Tack till Nokuthula som var var guide under dagen trots att hon hade studier att gora for sin Masterutbildning inom Globala Studier! Flottig mat ar det vi lever pa men hoppas pa battre matstallen senare under resan. Annars far ni halla utkik efter en betydligt rundare Unni pa Landvetter i maj. I vilket fall sa ar Sydafrika an sa lange superkul och aslaskigt pa samma gang. So long for now! Unni Logard PS "Sawubona" betyder "Jag ser dig" pa Zulu och ar en halsningsfras. Tack Tommy Josefsson!

Kommentarer

Postat av: Tina

Publicerad 2013-03-02 23:40:42

Tack för rapport, följer med spänning! Vilken underbar hälsningsfras; "jag ser dig"... fantastiskt!

Postat av: Agneta

Publicerad 2013-03-03 15:13:31

Hej Unni, va kul att få läsa här på bloggen om era äventyr, ser fram emot bilder! Puss min älskling och ha det härligt i nya vyer och upplevelser.

Postat av: Sofia "Sylvester"

Publicerad 2013-03-04 15:24:47

Oh vad kul att läsa om ert äventyr, precis som Agneta vill jag också se bilder på ert äventyr men misstänker att det kommer så fort ni bara kan! :)
Pussokram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela