Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

TV, VM-kval och Sarajevo

Publicerad 2013-03-30 17:19:46 i Bosnien

Hajmo Bosno Bosno Bosno Hajmo Hercegovino!
Denna vecka startade med jobb måndag och tisdag... Sen blev jag sjuk så resten av veckan har bestått av att se på film.
Förra veckan däremot var mycket mer händelserik! Här är förra veckan i bilder:
 
TV-kändisar

Jag och Belma blev TV-kändisar!
 
VM-Kval

Under fredagen var det VM-kval i staden Zenica. Jag sprang innan matchen och köpte en halsduk för att visa mitt stöd.



 



Matchen från mobilkameran...


Sarajevo
Jag blev alldeles tagen av Sarajevo, det är en otroligt vacker stad.
Om man går längst huvudgatan så börjar man i en mordern stad men ju längre man går desto äldre blir det. Först syns gamla kyrkor och moskeér sedan längst bort finns dessa fantastiska gamla områderna som kallas gamla stan eller turkiska området. Det är små hus och vackra föremål överallt.

Sarajevo ligger i en dal med höga berg omkring staden, under kriget utnyttjades Sarajevos läge. Serberna hade tunga vapen och prickskyttar längst bergen som dödade många civila. Det finns mycket mer att berätta om ämnet men jag vågar mig inte på att berätta alltför mycket eftersom att jag saknar kunskapen.



Under lördagen begav vi oss till Sarajevo. Här är en bild av biblitoteket. Detta bibliotek förstördes helt under kriget då det här fanns massor av historia (framförallt Bosniakernas historia). Dettta ville Serberna bli av med. Det finns fina dokumentärer om vad folk gick igenom för att skydda böckerna som fanns på biblioteket.
Idag är det vackert och uppbyggt.


"Eternal flame". Det är ett minnesmärke för de som dog i Bosnien under andra världskriget och finns mitt i Sarajevo.








En kyrka och...

En moské. Sarajevo är känt för att vara multikulturellt.

Vanlig mötesplats



På tukiska gatan, Baščaršija. Finns mycket handgjort, vi blev nerbjudna av försäljaren att titta i källaren där hennes pappa tillverkar dessa vackra föremål!

Den härliga försäljaren som gav mig rabatt mest för att Belma charmade henne och hennes bror.


Allt är tillverkat av hennes far.
 

 

Baščaršija

Vackra traditionella föremål.
 
 
 
 
 

Hälsningar från vackra Bosnien!
/Marie

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annelie Andersson

Publicerad 2013-03-30 21:36:53

Å, det ser kanon ut. Blir riktigt avis. Skönt att du mår bättre nu! PPM

Postat av: Rickard

Publicerad 2013-03-31 12:09:02

Sjuuuukt avundsjuk att ni fick gå på fotboll! Verkar vara en härlig och givande praktik :)

Postat av: Malin

Publicerad 2013-03-31 15:27:32

Vi håller med dig Marie, Sarajevo är verkligen en fantastisk stad! Hoppas att du har kommit bättre in i det sociala livet i Bosnien!

Kram från Malin och Cornelia

Postat av: Unni Bunni Sydafrika

Publicerad 2013-04-03 08:57:15

Hej Marie och Belma!

Vad fina saker de kantar gatorna med. Det är svårt att inte förköpa sig här också, jag har hållt hårt i penningpungen för jag vet att jag knappt kommer komma hem med min resväska trots planer på att dumpa alla kläder i en 2hand shop innan vi åker... Och fotboll, nu är Rickard bra avundsjuk! Vilken upplevelse detta är för oss alla! TOPPENPROGRAM!
KRAM!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela