Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Central heating FTW

Publicerad 2013-04-05 11:02:53 i Sydafrika

Ny rapport från Sydafrika, Rickard, den för tillfället en aning mer långhårige än vad som kanske är önskvärt, vid tangenterna.
 
Jaaa ni, inte trodde jag att jag skulle befinna mig i Afrika och frysa som en annan Gnu! Tidigare upplevelser i detta ack så stora land är att ett tunt lakan över kroppen nattetid allt som oftast är allt för o-tunt. Men de två senaste nätterna här har varit allt annat än trevliga. Okey, jag kanske får skylla mig själv när jag sover i bara kalsongerna. Men just där jag ligger är det ju varmt och gött. Det värsta är om en råkar sträcka lite på sig så att foten hamnar två centimeter längre ner. Eller, Gud nåde, vända på sig! 
 
Grejen är att vi bor i stugor som enligt rykten har stått i Krügerparken tidigare. Där dög de tydligen inte längre så då skickades de hit. Tvivlar väl lite på sanningshalten i dessa rykten men det ger ändå en ganska bra bild av standarden. Med en isolering ungefär lika bra som ett medelmåttigt tvåmannatält och ett värmesystem som består av ett litet fisigt inomhuselement som, om jag skulle använda det, högst troligt mest skulle skicka ut den lilla värme det avger rätt ut i världsrymden igen, är inomhustemperaturen ungefär exakt den samma som utomhustemperaturen. När vi då hade cirkus 9 grader utomhus i natt hade vi allt annat än cirkus inomhus i våra 9 grader. Unni var vis nog att ta med sig en mössa vilket värmer huvudsaken hyfsat bra.Personligen trodde jag att man skulle klara sig i Afrikat utan det, men tji fick jag! Underställ på, i framtiden!
 
I övrigt börjar jag känna mig lite mer hemma här. Halva tiden har gått, just idag faktiskt, och jag längtar åtminstone inte hem mer än vad jag gjorde i början. Nu börjar jag se ett slut på vistelsen (pinan). Även om jag har fortsatt räkna ner har  jag numera kommit in lite bättre i gemenskapen här på kontoret vilket gör att dagarna känns en aning mer uthärdliga.Vi jobbar fortsatt på i ganska bra hastighet, även om warp-speeden från de första veckorna har bytts ut mot en lite mera jobba-så-mycket-jag-orkar-idag-mentalitet. Denna veckan har vi ändå satt upp två Facebook-sidor, skrivit en guide till nästa års studenter, krånglat ännu mera med praktikantlistor som aldrig verkar ta slut, efterforskat om eco-driving, kommit på varsin uppsatsidé och skrivit PM, trampat sönder en larv (Unni), fraktat ut ap-bajs från toalettgovlet (Unni) och spelat ohälsosamt mycket Skip-bo. 
 
I helgen ska det tydligen bli 31 grader igen så då ska vi pressa!!! Eller ja, kanske vara utomhus och läsa en bok i skuggan åtminstone. Vi hoppas också hinna ta en tur till Lesotho, en till Swaziland, en till Kapstaden och kanske en liten Safaritur innan jag får se min fästmö i icke-digital uppenbarelse återigen. Och nu till random bilder!

Zebraföl juuust utanför mitt fönster. Köket och den ohyggligt fräscha kontorsstolen som materialiserades utanför vårt kök andra dagen här.
 
Småttingzebran lägger sig och sover lite var som helst lite när som helst, närhelst den känner sig trött. Denna gången råkade det bli precis utanför vårt diskhofönster i köket.
 God morgon Afrika!
 God morgon Umgeni Valley!
 
 Unni är en duktig flicka och poserar elegant i närheten av vackra Drakensberg
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Matilda

Publicerad 2013-04-05 11:24:17

Vilken söt Zebra! Ta med den hem, tack!

Idag såg vi en häst, första hästen i Sydsudan! Jag blev lyckling ända in i själen och studsade och sjöng en bra stund :)

Postat av: Anne-Marie

Publicerad 2013-04-07 16:59:59

Är zebrorna skygga eller kan man klappa dom eller lämnar ni dom bara ifred? Häftigt att ha dom så nära!

Postat av: Rickard

Publicerad 2013-04-08 11:36:44

Rätt svar: Nummer tre! De är inte alls skygga, de tycker det är lite obehagligt när vi är en meter ifrån varandra (en känsla som är ömsesidig för övrigt) men de kan lätt stå och äta tre meter ifrån oss. Vi får absolut inte klappa dem, de är trots allt vilda djur (även om det inte alltid ser ut så).

Det är väldigt trevligt med sällskapet och efter en inlärningsperiod har vi lärt oss att tycka om dem. Jag tycker alltid det är tråkigt när vi inte ser dem på en dag nu för tiden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela