Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Sista dagen i Palestina

Publicerad 2013-05-09 19:50:18 i Israel-Palestina

Hej på er allesammans!
 
Det va ett tag sen som jag, Peter satt vid tangenterna och skrev till er.
 
Vi börjar nu närma oss den sista dagen här i Palestina och det är både ledsamt att lämna alla fina människor som vi har fått möta, prata med, lyssna på och blivit inbjudna till samtidigt som det ska bli skönt att få komma hem och träffa familj och vänner som vi inte har träffat på över 2½ månad. Komma hem till det som är bekant och välkännt.
 
När vi kommer hem är vi nya personer jämfört med de vi var när vi åkte, förändrade av det vi har sett, hört och upplevt. Många tunga historier och upplevelser men så många fler glada och hoppfulla. Berättade till oss av de människor som lever varje dag i den verklighet som vi bara har varit på besök i. 
 
I skrivande stund så befinner vi oss i vår lägenhet, Johannes försöker att packa sina väskor i hopp om att allt får plats och väger under 30kilo. Jag är tack och lov redan färdig packad och väger in på strax över 29kilo där 7 av de kilona är souvinirer (Japp! Jag har shoppat en del). Vi väntar ivrigt på ett samtal från vår handledare som har bjudit ut oss till en fin restaurang med resten av killarna på jobbet. 
 
Planen för morgondagen ser ut som följer: Vi ska besöka hedarnas äng (som ligger 350m från vår lägenhet som vi inte besökt än) Sen ska jag till Betlehem för att besöka Becky, lämna tillbaka hennes bagagevåg och köpa på mig en massa saffran (sist jag försökte köpa saffran blev det 3 burkar gurkmeja). Vi ska även försöka åka till ett av de tre flyktingläger som ligger i Betlehem (det har vi också missat). Sen ska vi bjuda killarna på kontoret på bullar och kakor innan vi säger hejdå till dem. På kvällen så ska vi på en överraskningsfest för en kille som fyllde 25 i tisdags. Gratta honom och säga hejdå. Sen kl. 01.00 så kommer en taxi och hämtar oss för att köra oss till flygplatsen där vi förmodligen kommer att bli grundligt förhörda i några timmar innan vi får gå ombord på vårt plan. 
 
Lördag: Vi går förhoppningsvis på vårt plan en bra stund innan kl.05.50 då det förväntas att lyfta. Några timmar i luften, några timmar i Istanbul, mer timmar i luften och ankomst i Sverige kl.16.45.
 
Förhoppningsvis så kommer det ett till inlägg från oss där vi beskriver vad vi gjorde de sista veckorna här nere när vi inte hade tid att uppdatera er, men som de säger här nere "Inshallah".
 
P.S Becky blev den lyckliga vinnaren av min lilla tävling som jag skrev om sist. Hon har även fått sitt pris levererat. D.S

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela