Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Marie Halilovic

Publicerad 2013-04-15 13:26:00 i Bosnien

Ursäktar för att det var ett tag sen senast... Detta har hänt:

På organisationen: Förra torsdagen påbörjade jag och Belma ett nytt projekt, vårt egna projekt. Det handlar om att rusta upp statsbiblioteket i Travnik för att göra det till en mer attraktiv plats för ungdomar. Vi var där och Belma intervjuade personalen medan jag tog kort. Efter samtalet med personalen fick vi fram att det som kanske skulle locka ungdomarna mest vore om vi kunde ordna datorer och bord. Så detta jobbar jag och Belma med nu, att försöka fixa fram bord och datorer. Hittills har vi troligen ordnat datorer men det verkar svårare att få hit bord.
Vi har även tagit egna initiativ och ska hjälpa att samla ihop pengar för att ungdomarna ska kunna åka på ett läger i sommar. Hoppas att vi kan hjälpa.

Nöje (förra helgen): Sedan bestämde vi oss för att tillbringa fem dagar hos Belmas släkt i norra Bosnien, i den lilla staden Bosanski Novi/Novi Grad. Vilket tillfälle för mig att uppleva mer av landet och kulturen! Fantastisk var det. Efter första dagen började Belmas gammelfarmor att kalla mig för barnbarn. Så nu tillhör jag familjen Halilovic. Hoppas och tror att jag kommer att besöka dom igen i framtiden.

Helgen: Annars har både jag och Belma hunnit med att ha feber. Nu senast var det Belmas tur att ligga inne hela helgen men nu är vi båda på jobbet. Jag har spenderat helgen med att gå upp och ner för samma gata, lärt mig att sjunga med till bosniska låtar och att äta choklad.

Jag stortrivs i Bosnien och har sökt en kurs i Bosniska till hösten.
Varma hälsningar från en nästan frisk Belma och en lite rundare Marie.



Jag förbereder mig innan resan till Belmas släkt


Framme!


Belmas hund Rocky

Hälsar fint på gästerna


Belma ska försöka utrota insekter, en i taget...


På övervåningen i Belmas familjs hus.


Belmas farfar, Belma och Belmas gammelfarmor


Mat, mat och mera mat. Tro inte att det som först ställs på bordet är det som serveras, det kommer garanterat att dyka upp mer och mer... Väldigt gott var det!


Till höger bor Belmas farfars bror och fru tillsammans med Belmas gammelfarmor


Sedan en natt hos Belmas mormor och morfar


Hönsen på baksidan


Belmas mormor, Belma och Belmas morfar. Trevliga människor som bjuder på god tårta!


Belma och tårtan


Sedan en natt hos Belmas farfars syster aka. faster
Vad finns i lådan i hallen?


Kycklingar!


Faster och jag på utekväll


Faster och Belma


Faster har många vänner


Uppe på dansgolvet, som jag trivdes!
 

Kommentarer

Postat av: Susanna

Publicerad 2013-04-15 23:13:35

Det är så roligt att läsa om hur du har det Marie, allt verkar så spännande och lärorikt! Och jag tror verkligen att du får både minnen och vänner för livet där!

Postat av: Rickard

Publicerad 2013-04-16 08:19:09

Otippat att datorer var lättare att få fram än bord! Ni får väl helt enkelt hitta er inre snickarådra och tillverka en knippe bord :)

Postat av: Johannes in tha class!

Publicerad 2013-04-16 12:41:21

Trevligt ni verkar ha det :)

Postat av: Unni Bunni Sydafrika

Publicerad 2013-04-17 14:50:45

Väldresserad hund och väldresserad Marie! Bra jobbat Belma. Jag hoppas ni har det bra, verkar kul att kunna hjälpa till med biblioteket. Jag önskar jag kunde lämna ett sådant arbetsavtryck här i Howick. Det blir mer administrativa göranden och hjälpa till med olika smågrejor.
Kram tills vi ses!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela