Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Dörrar öppnas!

Publicerad 2013-03-13 19:42:00 i Israel-Palestina

Cha Världen!
 
Johannes vid tangetbordet denna kväll (Peter vid diskon). Pete' gör ett enastående jobb som kock, diskare, golvtvättare och praktikat kompis! STORT TACK PETER, DU ÄR EN RIKTIGT FIN GRABB :) Här om dagen slängde han ihop ett eget produceat jordnötssmör... de ni ;) THUMBS UP! 
 
 
Var ett par dagar sedan vi rapporterade, tiden går... och tiden går snabbt!
Tänkte göra såhär, jag raddar upp lite sköna upplevelser och erfarenheter vi haft de senaste dagarna.
Börjar med ett skämt från vår husvärd och kontors kompis Samer:
 
- Varför var Jesus tvungen att födas i Betlehem och inte i Sverige?
- I Sverige fanns det inga "virgins"... !
 
SÖNDAGEN den 10/3 var en crazy dag! Jag (Johannes) såg på Nyllet (FB) för en vecka sedan, att Pastorn i kyrkan jag besökt när jag jobbade i Trondheim Norge, va på väg ner till Israel- Palestina för att tala i några olika kyrkor. Visade sig att han skulle hålla en samling 3 min från vårt hus... skapligt otippat! Kul för mig att få återse gamla vänner och hänga på ett möte! Dagen fortsatte med lunch hemma hos butiksbiträdet JIHAD och hans familj. Han fyllde förövrigt 22 samma dag. Vi hade med polkagrisar som present! Grymt trevlig upplevelse med många skratt och riktigt god mat
 
Jihand och delar av hans familj! :)
 
:) Märkligt hur gästfria människor är här nere och hur kontakter knyts! Peter och jag har sagt de flera gånger att tänk om Sverige kunde vara mer såhär. Folk hälsar på varndra på gatorna, bjuder in varandra, spelar biljard mm mm... hänger helt enkelt! De skulle inte behövas nått integrations arbete de skulle lösa sig själv! Vi svenskar är flitiga resenärer och där i utlandet förväntar vi oss möta öppna och lediga människor... men så tar vi inte riktigt med oss det hem?! Kom igen nu SVERIGE! 
På kvällen kom våra praktikant kompisar från Betlehem förbi. Mycket trevligt häng med majssoppa, guacomole och jordgubbar!
 
Pastor Frank jag och hans fru Ingrid!
 
Praktikant gänget! i Palestina! 
 
På jobbet forskar vi vidare med våra B-uppsatser... hmm... börjar ändå få lite riktning när de gäller dem och kan nog mycket snart komma utanför kontoret för att höra människors livsberättleser! Ska bli spännande! Många dörrar som öppnar sig där också, många som kan tänka sig att bli intervjuade :) Peter snickrar på ett arbete om Non-violence och jag ett om Kristna Palestinier. 
 
Peters och min summering av Israel - Palesina konflikten så långt lyder:
- "Tänk om man bara kunde vara vänner." 
 
Dagens dikt:
 
Valde att inte le
Du var redan sen
Ingen höll upp någon dörr
Trafikljusen lyste rött rött rött
Orkande inte att hälsa
Du tittade förbi
Inga ord
Bara en tom blick som trumfade din
Jag kom för nära
Du var redan arg
Knyten näve
Blev slag
Kastad sten
Första skottet hade redan gått
Nu var de fler än du och jag som såg rött
Hatet blev större
Människor dog 
Hämd
Röken i det lilla 
Blev en stor eld


Vår toa och sovrummet! Vem har lakanet med björnar på? Och vem har problem med att få sin filt attligga still inuti påslakanet? Dagen frågor!
Köket! 

Ett styck vardagsrum
 
 
 
Vårt hus/lägenhet... längst ner osv...
 

 Utsikt från vår balkong
 
 

 

 
 För er som inte vet... såhär funkar det i Israel - Palestina
 
 .... jaa... jobb toan med tillhörande papperskorg!
 

Kommentarer

Postat av: Marie Andersson- Bosnien

Publicerad 2013-03-13 20:46:26

Låter och ser härligt ut :)
Haha, vilka skämt!
Trevligt att ni kan åka över och träffa varandra. Och otippat och härligt att du skulle få träffa dom.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela