Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Uppdatering från den vita staden

Publicerad 2013-03-05 18:23:00 i Peru

Hej och hå vad det bloggas här. Kul att få läsa om mina klasskamraters upplevelser. Jag fascineras över våra olika äventyr. Vilken unik chans vi har som får vara med om detta under vår utbilding! Hurra för det!
 
Jag har nu nått min slutdestination Arequipa. Arequipa är Perus andra största stad, belägen i landets sydöstra del och innehar ungefär 1 miljon invånare. Staden reser sig 2363 meter över havet. Namnet Arequipa kommer från det officiella språket Quechua där "Ariq" betyder vulkan och "qipa" bakom vilket bildar frasen "bakom vulkanen". Ett flertal aktiva vulkaner reser sig över staden, den mest kända heter El Misti. Staden är även känt för sitt namn La ciudad blanca, som betyder den vita staden, uppkallad efter den unika vita vulkansten som byggnaderna i stadskärnan är byggt av. 
 
Plaza de Armas - i hjärtat av staden - byggt av den vita stenen
 
Klimatet är behagligt. Just nu är vi inne i regnperioden som varar till slutet på mars. Yr.no visade mig konstant regn innan jag åkte men ännu har inte en droppe synts till. Staden sägs ha 300 solsäkra dagar om året och sägs också kallas La ciudad del eterno azul, vilket kan översättas till den evigt blåa staden pga. dess frånvaro av moln. Trivs rätt bra med den sägnen. 
 
Arequipa är en föregångsstad när det kommer till människor som kämpar för sina medborgares rättigheter. Det passar ju mig väldigt bra minsann. Staden går under namnet (ja, det är minsann känd för en mängd olika namn), el Cuidad Caudillo som betyder den ledande staden. Många lokala demostrationer och protester har startat i Arequipa för att sprida sig till resten av landet. Bra grej, tycker jag. 
 
Jag hyr ett rum av en kvinna som har som ett litet kollektiv i sitt hem. En huvudbyggnad och sex små rum med egna badrum. Jag har en mjuk och stor säng med härligt täcke (en lyx!), ett bord och två stolar, två byråer och en klädkammare. Det är högt i tak och jag ser ut mot en härlig innergår med rosor och planteringar. Det gemensamma köket delar jag med andra som bor i kollektivet. Just nu är det fransmän, peruaner och en amerikan. Och svenska Maria, som också praktiserar på Svalorna LA. Maria och jag kommer jättebra överens och ska följa varandra i vårt arbete. Kul att ha någon att dela upplevelsen med!
 
Mitt fina hem
 
De första dagarna på kontoret har vi blivit introducerade till programet Svalorna LA jobbar med i Peru - Programa de desarollo rural (PDR), Utvecklingsprogram för landsbygden. Vi har gått igenom alla mål, delmål och hitintills resultat. Programet är inne på sin andra fas, som varar 2012-2016.
 
Programmet har tre inriktningar:
Ekonomi: stärka försörjningsmöjligheterna och chansen för kvinnor inneha självständig ekonomi. 
Utbildning: rätten till utbildning inom olika aspekter som miljö och sexualundervisning. Rätten att känna till sina rättigheter. Utvecklar även utbildningsmaterial och främjar ett interaktivt lärande, riktat mot kognetiv utbildning, som skiljer sig från det traditionella lärandet. 
Politik: stärka befolkningen till att mer aktivit delta i politiska processer utan diskriminering mellan män och kvinnor samt jobba med att stärka demokrati. 
 
Svalorna LA arbetar med lokala samarbetsorganisationer och bedriver sitt arbete ute i fält. OCH DÄR KOMMER JAG IN I BILDEN. Jag ska ut i fält på studiebesök och interagera med befolkningen i staden de arbetar, vara med på de olika projekten som deltagare och ha ett och annat eget projekt. Den här första veckan är det mycket läsa in mig på material och lägga en bra grund för arbetet ute i fält. Fältarbetet sker i en stad som heter Viraco och ligger ca 7timmar med buss från Arequipa. Dit ska jag förhoppningvis nästa vecka och kommer spendera ungefär 10-20 dagar där, ca två gånger under min vistelse här i Peru. 
 
Uppdatering om Viraco får ni i ett senare inlägg. Staden är känd för sina tjurar och tjurfäktning är en vanlig aktivitet att se på. 
 
Det var mig en redig uppdatering. Det var allt från mig sålänge. Hoppas ni alla mår bra. Jag mår bättre än fisken i vattnet och stortrivs! 
Kram från Johanna
 
Här kan ni läsa mer om min organisation:
http://www.svalorna.se (på svenska)
http://www.pdrarequipa.org (på spanska)
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ewa Ekman

Publicerad 2013-03-05 19:18:42

Det verkar ju jätte bra!!!Kul!
Det ska bli spännande att följa alla bloggar.
Take care!
Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela