Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Splittrade

Publicerad 2013-03-03 20:02:00 i Israel-Palestina

I dag så har vi delat upp oss, två tredje delar av gruppen (tjejerna) har idag flyttat in i sin lägenhet i Betlehem och jag (Peter) och Johannes har flyttat in i vår lägenhet i Beit Sahour. Vår lägenhet består av tre rum och kök, ett sovrum med dubbelsäng, ett sovrum som verkar användas som förråd och ett stort vardagsrum. Jag blev lite förvånad när vi klev in i lägenheten, mest för att det var så kalt och för att det var annorlunda från det jag hade förväntat mig, även om jag inte hade så höga förväntningar. Så efter att den första chocken hade lagt sig så gjorde vi upp en en plan och skred till verket. Vi började med att gå och handla basvaror i den lokala mataffären. Typ pasta, bröd, majs, tvål och mjölk.
 
När vi kom tillbaka till lägenheten så satte vi igång och började storstäda då det finns väldigt gott om damm här i Palestina, speciellt dagar som den här när det blåser in från öknen. Vi gjorde efter städningen ett ärligt försök att laga mat och försökte tända gasspisen utan att spränga oss själva i bitar eller sätta eld på lägenheten. Vi lyckades.. med att starta spisen alltså, inte det andra. Johannes tog på sig uppdraget att laga mat, mer specifikt stuvade makaroner. Resultatet blev väl sådär, inte bara på grund av Johannes friska användande av salt (han är förövrigt duktig på att laga mat) utan jag hade råkat köpa kärnmjölk istället för vanlig mjölk vilket gav en underlig sur smak. Stuvningen kasserades och det blev makaroner med baconost istället. 

Vi har nu gjort oss hemma stada i lägenheten och börjat göra upp små planer på hur vi ska möblera om den. Men det är ett senare projekt som jag kanske skriver om här.

Dagens dikt: Sten på sten, tyngd på tyngd, börda på börda och muren var byggd!

Kommentarer

Postat av: Johanna Ekman

Publicerad 2013-03-03 20:57:55

Woho! Hur långt ifrån bor ni? Är städerna nära varandra? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela