Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Kindness is a language which the deaf can hear and the blind can see

Publicerad 2013-03-07 21:22:00 i Peru

Igår efter lunchen började jag känna mig risig i magen, den har varit lite bubblande men igår mådde jag riktigt dåligt. I kombination med tid- och kroppsomställning, nya matvanor och en ihärdig förskylning har det nog framkallats. Somnade redan vid sju och vaknade 12 timmar senare, fortfarande helt slut. Idag är jag hemma från jobbet. Vilar upp mig. Otroligt behövt efter ett 2013 som startat i förskylningens tecken, där vila inte varit prioriterat i ett hektiskt liv. 
 
Här i Peru existerar inte stress. Bortsätt från den livliga trafiken kanske. Något jag vet existerar, det är mänsklighet. Och vänlighet. I mitt hem finns det fem andra rum som vätter ut mot innegården. I ett av dera, min närmaste granne, bor en peruansk äldre kvinna. Jag har bara träffat henne en snabbis och hejjat innan men idag när hon hörde att jag var risig kom hon och knackade på. Hon tog min hand och tog med mig till trädgården, där det odlades alla möjliga örter och växter, hon visade mig en ört vid namn Hierba Santa. Den sägs hjälpa mot allt, feber, förskylning och diarré i mitt fall. Den dricks i varmt vatten, som mate, i en normalstor kopp ska man ha i tre blad och ta tre gånger om dagen. Mia, som min granne heter, visade runt mig i trädgården och berättade om olika växter och vad de hjälper mot. Hon sa att jag alltid fick gå dit och ta, när jag än ville. Innan vi gick lossade hon några blad från plantan Hierba Santa, bad en stilla bön för min hälsa och gav mig tillsammans med ett leende. Hon sa "Qualquier cosa, estoy aqui por ti" som kan översättas till att oavsett vad, så finns hon här för mig. Tänka sig att en människa jag knappt pratat med kan ge så mycket vänlighet och kärlek, till en främmande människa. Det finns fantastiska människor, Mia är en. 
 
 
Någon timme senare när jag satt ute på innegården och tog lite luft kommer hemhjälpen med ljuvlig tallrik soppa. Till mig. Mia har kokat soppa. Till mig. Underbara människa. Den bästa grannen i världen. Känner mig redan bättre. När jag satt ute och avnjöt soppan passerade andra grannar förbi och gav mig alla möjliga tips om hur jag ska bota min mage, hursmorsknep som att dricka oreganoolja till att äta överkokt ris. Fint. Vädligt fint. 
 
 
Jag älskar det här. Här mår jag bra. Här hör jag hemma. 
 
Nu öser regnet ner utanför fönstret. Jag ska ta mig en varm kopp té och mysa ner mig i sängen med en god bok. Munken som sålde sin ferrari heter den. En handbok om livet nästintill. 
 
 kram från Johanna

Kommentarer

Postat av: Johannes in tha class!

Publicerad 2013-03-08 09:04:27

Vad fint att du får möta sån vänlighet :)

Postat av: Unni Bunni

Publicerad 2013-03-10 10:02:08

Hej JOhanna!
Stackare som blivit lite dålig, men inget ont som inte har något gott med sig som det brukar heta!
Jag och Rickard pratade om det vid frukosten häromdagen, att vi båda klarat oss från sjukdom av alla det slag än så länge. Jag har en sticka i handen men den gör inte så ont längre. Hoppas du snart blir bättre! Kram från zebrornas land!

Postat av: Ewa Ekman

Publicerad 2013-03-10 20:51:34

Hej gumman!

Härligt med omtänksamma människor som delar med sig av sina erfarenheter och goda vilja!
Det förtjänar du!
Krya kram från mami

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela