Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Första vårdagen!

Publicerad 2013-03-21 21:07:26 i Bosnien

Har märkt att en del inlägg börjar såhär men jag kör på det iallafall: Nu var det ett tag sedan jag skrev senast, tiden går så fort!
Idag var det första dagen utav våren. Detta firades med regn från ovan och sång uppe i fortet.
På "jobbet" ställde vi oss utanför konzum och delade ut äpplen och balonger. Självklart valde jag ut en ballong till mig själv och ställde mig för att dela ut äpplen. "izvolite" - "varsågod" var det enda jag sa och människor som gick förbi fick sig ett gott skratt av min nybörjar Bosniska.
Sedan tog en härlig volontär, Illma med mig och Belma på en promenad. Först kom vi upp till fortet där vi bjöds på ägg och bröd. Några män började spontant att spela gitarr och sjunga samtidigt som dom bjöd oss tjejer på allt som gick att äta. Bosnisk gästvänlighet! (tydligen var Bosnien 8:a i världen på gästvänlighet, enligt Belma borde dom dock vara högre upp på listan)
Vilket fall som helst så var det en bra promenad, jag lyckades till och med hitta mörk choklad i en affär längre bort!
Galet nöjd!


CEM delar ut äpplen och ballonger utanför konzum.


Härliga volontärer med ballonger

Vissa hade rollerblades och åkte upp och ner längst gatan.

Uppe på fortet där det lagas äggröra och bröd.


Man får alltid bröd i Bosnien. Sen jag kom hit har jag bara ätit en enda rätt utan bröd trots att jag och Belma äter ute varje dag! Praktiskt att slippa bestik...


Typisk spontan sång uppe på fortet.


Vi bjöds på en del mat av männen som sjöng.


Utsikten under promenaden, Bosnien är så vackert!


Mer utsikt.


Fysiska rester efter kriget, en vanlig syn.

Varma hälsningar från Bosnien, ett land som jag tycker om mer och mer!

/Marie
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-03-22 06:04:19

Hej Marie!

Later som en trevlig dag. Hoppas allt gar bra for dig dar nere.

Jag och Cornelia pratar ofta om ditt inlagg om att du var den enda som inte kunde spraket, och farstar verkligen hur du menar. Du kan ju tanka som sa att tillsammans med oss andra, ar du inte ensam, aven om vi ar pa olika delar av jordklotet! Har i Afrika kanner vi oss verkligen lite malplasse ibland.. Vi skickar soliga kramar fran Etiopien for att varma er i regnet!

Kram!

Postat av: Carolin

Publicerad 2013-03-22 08:29:20

Åh, ja det är verkligen vackert Marie! Vad härligt med sådant folk som är så glada i andra människor. Ha det så bra så hörs vi av <3 Kramar

Postat av: annelie andersson

Publicerad 2013-03-23 20:42:18

Det verkar verkeligen toppen. Vackert och så fina byggnader. Spontana människor på det. Du måste trivas dom fisken! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela