Vi räddar världen - vad gör du?

I denna blogg kan du följa ett gäng studenter från Högskolan i Jönköping. Vi studerar Internationellt arbete med inriktning Globala studier. Just nu befinner vi oss på olika ställen i världen på praktik, så häng med på våra olika äventyr!

Att vara den enda som inte förstår språket

Publicerad 2013-03-13 20:27:57 i Bosnien

Jag vill börja med att varna känsliga läsare för att detta inlägg kan uppfattas som negativt. Detta beror på att jag skriver om vilken position och vilka svårigheter man hamnar i när man är den enda som inte förstår språket. Låt oss börja:

Nu gör jag det, igen.
2011 var jag sju veckor i Costa Rica. Jag kunde några få fraser Spanska och åkte till ett land där man knappt pratar Engelska. Även om min resa var ett äventyr så kände jag mig som ett vilset barn 99 procent av tiden. Ingen förstod mig, jag förstod ingen.
Nu 2013 ska jag vara tio veckor i Bosnien. Jag kan knappt ett ord Bosniska och människor här talar ogärna Engelska. Nu tänker ni att: Men Belma talar ju Bosniska... Jo precis. Belma är ett fint stöd och hon hjälper mig med vardagliga saker. Men hon kan inte skapa vänner och relationer åt mig. Att lära känna människor är att lära känna kulturen och att kunna fungera på sin arbetsplats (I mitt fall praktikplats). Trots att Belma inte gör något så lockas ändå dom vi möter att tala Bosniska med henne och kvar är jag, den enda som inte förstår språket.

Idag hade vi ett timmes långt möte/fika. 90 procent av tiden talas Bosniska och 10 procent av tiden talas Engelska. Det skrattas mycket, härligt! Jag förstår ibland och skrattar, inuti mig känner jag att nu börjar vi bilda en gemenskap, yes! Då mitt i skrattet säger någon något på Bosniska och alla skrattar ännu högre. Vips, så var jag ute ur gemenskapen igen.
Detta händer dagligen, jag känner mig obekväm i många situationer och trött av att ständigt försöka förstå vad som händer.  Man måste vara stark för att klara av detta och att göra det frivilligt.

Men... Vad vore livet utan utmaningar?

 
 
 
 
 
PS. Detta inlägg är skrivet för att dela med mig av min upplevelser och för att få stöd i situationen. Inte för att peka ut någon eller några, därför nämns inga namn. Även om inlägget låter negativt så trivs jag överlag bra i Bosnien och ser framemot att resa runt i detta land. DS

Kommentarer

Postat av: Malin Bokström

Publicerad 2013-03-13 20:47:04

Jag tycker du är så cool som vågat åka iväg sådär! Och tänk på hur mycket du hann vara med om på 7 veckor i Costa Rica och hur mycket du kommer ha upplevt på 10 veckor i Bosnien! :)
Förstår att det känns jobbigt och jag tycker nästan lite synd om dig när jag läser, aldrig roligt att känna sig utanför...för det vet man ju hur det känns.
Men samtidigt så kommer du lära dig så himla mycket och ha så mycket mer intressanta saker att berätta om än oss vanliga här hemma! Så kämpa på och håll oss här uppdaterade! :)

Och ja - själv håller man bara på att tentapluggar som en galning just nu, så det är inte så himla spännande! Haha!
Ha det bra Marie, kommer sakna dig lite extra nu när vi ska åka upp till Gävle i helgen, men vi ses när du är hemma igen! :)

Postat av: gina

Publicerad 2013-03-13 21:16:56

vet hur jobbigt det kan vara! men när du tagit dig igenom det så kommer du vara så mycket starkare! stå på dig!

Postat av: syrran

Publicerad 2013-03-13 21:29:21

Du har svarat på din egen fråga. Du skriver att man måste vara stark för att klara detta och det är just vad du är!! Och du glöm aldrig.... hur svårt kan det vara?! <3

Postat av: Susanna

Publicerad 2013-03-20 18:45:02

Marie Marue! Gud vad jag är sotis på dig som slipper snöstormen som dundrar utanför fönstret här hemma!
Jag förstår att det känns jäkligt jobbigt att inte förstå språket, har själv testat på det i Frankrike och Grekland. Dock inte 10 veckor i sträck, men det är ju tillräckligt frustrerande ändå! Men du vet, förr eller senare så kommer man på ett sätt att kommunicera med människor även fast man inte talar samma språk, så det är bara att hålla ut och kämpa på!

Ha det bäst så ses vi när stormen har lagt sig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela